Tyylikkäänkin verkkosivuston potentiaali jää usein puolitiehen, jos sisällölle ei anneta arvoa, eikä siihen lainkaan panosteta.
Sisältöä ei välttämättä tehdä kunnolla, kielioppivirheet rehottavat, kuvat ovat suttuisia ja päivitykset unohdetaan. Toisinaan sivustoon innostuksen vallassa lisätty blogi hiipuu jo aloitusviestiin: ”Tervetuloa uudelle sivustolleni!”
Ongelma saattaa olla asenteessa ja suunnittelussa: ajatellaan, että hieno verkkosivusto riittää, ja päätetään, että tekstiä lisäillään sivustolle sitten kun ehditään. Monesti tästä seuraa tyhjiä tai dummy-sivuja harjoitusteksteillä. Kaikki sivut eivät ehkä koskaan saa oikeita tekstejään.
On yllättävän helppoa luvata tehdä tekstit myöhemmin, mutta vielä helpompaa unohtaa ne – etenkin kaiken yritystoiminnan kiireen keskellä.
Monesti päähuomio keskittyy komean sivuston kertatoteutukseen, ja sisältö tuotetaan sivuston pakolliseksi ”täytteeksi”. Päivityksiä teksteihin ei välttämättä tehdä vuosikausiin.
Syy voi olla kiire tai se, ettei osata kunnolla käyttää julkaisujärjestelmää. Käyttäjätunnus ja salasanakin voivat liian pitkän päivitystauon jälkeen olla hukassa. On tärkeää rakentaa toimiva sisältösuunnitelma ja toteuttaa sitä.